Om meg

Bildet mitt
Alta, Finnmark, Norway
Førstelektor ved Høgskolen i Finnmark. Lokalpolitiker for Arbeiderpartiet. Kandidat til fylkestinget og kommunestyret i Alta. Stolt fembarnsmor. Finnmarksentusiast.

onsdag 2. mars 2011

Rektorkandidaten sier:

Mange har spurt når jeg skal starte valgkampen. Det gjør jeg nå. I første omgang skal jeg svare på to spørsmål mange har stilt meg.
Går du inn for åremålsstillinger også for direktørstillingene i administrasjonen?
Ja. Jeg mener at det er viktig at topplederstillingene også åpnes for fornyelse. Den samme begrunnelsen gjelder for disse stillingene som for dekanstillingene.
Styret har åpnet for retrettstillinger og det vil være et virkemiddel som kan tas i bruk for i forhold til ansatte som sitter i stillinger som gjøres om til åremålsstillinger.
Åremålsstillinger er et vanlig virkemiddel i staten og arbeidstakerne sikres gjennom regelverket i Statens personalhåndbok. Slik jeg ser det er det derfor ikke nødvendig å utrede en slik ordning. Den kan vedtas av styret og iverksettes raskt.

Hvordan stiller du deg til en fusjon?
Avventende. Ryktene går om at departementet ønsker en fusjon, men det er usikkert hvor høyt opp i departement og politisk ledelse saken er forankret. Kommer det et pålegg om å fusjonere vil jeg selvfølgelig jobbe for å sikre langsiktig virksomhet ved campusene i Finnmark. Høgskolen i Finnmark har et samfunnsansvar med å sikre nødvendig kompetanse innen helse og omsorg og utdanning i fylket. Profesjonsutdanningene må derfor sikres i og for fylket.
Videre bør virksomheten i Finnmark være sentral i nordområdesatsingen. Her er regional utvikling og reiseliv viktig i forbindelse med samfunns- og næringsutvikling.
Jeg ser fusjon som et viktig politisk spørsmål og ikke et rent internt-akademisk anliggende. Jeg vil derfor også avvente politiske signaler om en eventuell fusjon.
Det er bevilget SAK-midler til institusjonene i Nord-Norge og prosessen med å avklare samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon videreføres, selv om ressursene til dette arbeidet synes å være relativt små.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar