Om meg

Bildet mitt
Alta, Finnmark, Norway
Førstelektor ved Høgskolen i Finnmark. Lokalpolitiker for Arbeiderpartiet. Kandidat til fylkestinget og kommunestyret i Alta. Stolt fembarnsmor. Finnmarksentusiast.

torsdag 10. februar 2011

Rektorvalget – the fight is on

For en drøy uke siden ble jeg lansert som kandidat til å bli rektor på Høgskolen i Finnmark. At en kollega som jeg har jobbet tett sammen med i mange år og som kjenner meg, ønsket å foreslå meg tar jeg som en stor kompliment. Det er lett å bli smigret over at kollegaer mener at du har noe å bidra med, men mye verre å sjøl mene det og ikke minst si det.
Jeg har grunnet over om jeg har noe å bidra med som rektor. Formalkompetansen er i orden. Jeg har praktisk-pedagogisk utdanning, er førstelektor i reiseliv og i markedsføring, innovasjon og entrepenørskap og jeg holder på å avslutte en doktorgrad. Jeg publiserer i internasjonale tidsskrift og jeg underviser både på bachelor- og mastergradsnivå. Etter å ha jobbet ved Høgskolen i Finnmark i snart 14 år mener jeg også at jeg kjenner organisasjonen på pulsen. Men, og mange store men her, er det nok til å bli en god rektor for HiF?
Jeg vil faktisk si nei, det holder ikke med formalkompetansen for å bli en slik rektor HiF nå trenger. Hvorfor stiller jeg da til valg? Det er et enkelt og sikkert naivt svar på det spørsmålet. Svaret er at jeg er veldig glad i Høgskolen i Finnmark. Jeg er stolt av å jobbe der og å få være en del av et av Nord-Norges viktigste kunnskapsmiljøer, og jeg ser den formidable utviklingen som har foregått både faglig og teknisk/administrativt. Vi har mange utfordringer og store muligheter for framtida – og nettopp det å kunne være en del av en slik utvikling motiverer meg til å si ja til å stille til valg som rektor. Jeg tror at mitt engasjement og min glede kan bidra positivt for HiFs framtid.
Nå er det jo slik at det er studentene og de ansatte som velger rektor – det er ingen vanlig jobbansettelse, men et tillitsverv. Har jeg gjort meg fortjent til en slik tillit? Jeg håper at jeg har det. Men jeg er langt fra den eneste kandidaten.
Foreløpig, det kan komme flere før fristen 28. februar, er NORUT-direktør Sveinung Eikeland lansert som ekstern kandidat, og han har tunge støttespillere. Når du lanseres av sittende rektor (mann) som også er leder i nominasjonskomiteen, og støttes av en instituttleder (mann) og en professor (mann) vil jeg vel si at det er klart hvem som er favoritt til å vinne valget. Jeg er altså i en klar “underdog” posisjon.
 Men jeg lar meg ikke skremme av den grunn. At Eikelands kandidatur måtte underskrives av en rektor, en professor og en instituttleder tar jeg som tegn på at mitt kandidatur blir tatt på alvor og at en allerede før valgkampen har begynt ruller ut de store kanonene. Dessuten er det hyggelig at menn stiller opp for hverandreJ.

3 kommentarer:

  1. Fint at du ikke er redd for en utfordring og stiller til rektorvalg. Jeg synes det er flott med kvinner som strutter av pågangsmot og styrke. Det er imidlertid noen få ting jeg ønsker å korrigere i innlegget du har lagt som jeg ikke tror styrker ditt kandidatur.
    Du sier at din formalkompetanse er i orden og at du er førstelektor i en mengde fag. Jeg tror ikke ditt kandidatur er tjent med å smøre så tykt på. Du er førstelektor i reiseliv, men har ikke den kompetansen verken i innovasjon, entrepenørskap eller markedsføring. Det er min mening at du burde korrigere dette i innlegget og ikke kaste rundt med titler du ikke har rett til for raskt. Dette kan virke mot sin hensikt.
    Du velger også å begynne hele innlegget ditt med å gå sterkt ut å si at dette er på plass. Men tatt i betraktning at du ikke har noen formell kompetanse innen økonomi eller ledelse så er det mitt råd å tone dette ned. Det er ikke noe galt med reiseliv, men særlig økonomi og ledelses kompetanse er viktig i en slik en rektor rolle. Jeg er enig i at formal kompetanse ikke er nok for å fungere som rektor, men tatt i betraktning at dette er ditt absolutt svakeste punkt ville jeg ikke begynt innlegget med dette og i alle fall ikke med åpenbare feil.
    Når du går videre og skal forsvare ditt kandidatur fokuserer du på at du er ”glad i” og ”stolt av”. Du burde her gå på sak. Hva ønsker du å gjøre for Hifm? Har du noen saker? At hifm har utfordinger er svært lite spesifikt og styrker heller ikke ditt kandidatur.

    Til sist må jeg bare nevne det absolutt verste ved ditt innlegg. Du går langt i å antyde at din motkandidat støttes fordi han er mann. Jeg aviser en slik påstand som kvinne og andre kvinner jeg snakker for på det sterkeste. Hifm har utfordringer når det gjelder kvinnesaken som så mange andre institusjoner. Men i dette tilfellet er dette fullstendig feil og virker useriøst.
    Jeg synes det er fantastisk at du ikke lar deg skremme og jeg hvis dette valget ikke går slik du ønsket så håper jeg du forsetter å stå på og kaste deg ut i utfordringer. Du har vilje og pågangsmot, og hvis du kan fortsette å lære, er det min mening at du kan få min stemme ved neste veikryss.
    Jeg vil gjerne ha en kvinnelig rektor, men denne kvinnen må være like sterk som den eventuelle mannlige motkandidaten.

    SvarSlett
  2. Hei,
    takk for mange tankevekkende innspill. Når det gjelder min faglige kompetanse så er jeg faktisk tilkjent førstelektorkompetanse i markedsføring, innovasjon og entrepenørskap av Høgskolen i Hedmark - så din kritikk må du nesten rette mot kommisjonen som har vurdert meg.

    Videre er rektor et tillitsverv ved Høgskolen i Finnmark og har ikke tillagt krav om formell kompetanse i økonomi og ledelse. I reglementet for rektorvalg står det: "Rektor kan velges blant høgskolens ansatte, eller blant andre som har erfaring fra universitets- og høgskolesektoren, og som har gode lederkvalifikasjoner".

    Som du ser av de andre innleggene jeg har på bloggen skriver jeg om samfunnsprosesser jeg er opptatt av. Rektorvalget ved Høgskolen i Finnmark er en viktig samfunnsprosess og jeg er opptatt av åpenhet i den prosessen. Derfor velger jeg å skrive om den på bloggen på tross av at jeg sjøl er kandidat - ikke på grunn av at jeg er kandidat. Jeg kommer også til å skrive åpent om hvordan jeg sjøl opplever prosessen - fordi mange kvinner lar seg skremme av å få slike kommentarer som dine. Jeg får også litt vondt i magen av det du skriver, men så har jeg på forhånd bestemt meg for at jeg ikke skal verken bli redd eller flau over å stille som kandidat. Jeg skal stå løpet ut og eventuelt tape - med rak rygg.

    Etterhvert vil jeg presentere saker jeg mener er viktig for Høgskolen i Finnmark. Jeg oppfordrer deg til å følge med på bloggen. Kom gjerne med kommentarer og det hadde vært hyggelig å vite hvem du er. Skriv gjerne under med navn.
    Med vennlig hilsen Bente

    SvarSlett